Skip to main content

HatI Ku BERSuara!

Assalamualaikum ...

DUIT!

Aku banyak mengalaminya ...
dan kawan-kawan aku jugak mengalaminya ...
DUIT! DUIT! DUIT!

Masa aku belajar, tak ingat langsung nak simpan duit ...
Tahu-tahu ... belanja jek ...
Sekarang ... baru ku tahu nilainya sepuluh sen!

Well,
Aku pelik sangat dengan sesetengah kawan aku dan juga kawan kepada kawan-kawan aku ni ...

Korang bayangkan situasi begini ...
Korang duduk buat keje/tgk TV/belajar/buatlah apa-apa pun ...
Received satu mesej ...
Tgk sender: Kawan lama korang/kawan masa kat U/kawan sekolah
Mood korang: 'Happy'lah kawan hantar mesej ...
Tapi: Kawan korang ni mmg tak pernah msg korang sejak korang last jumpa die ...
Mood korang yang terbaru: saspen!

SMS berbunyi: "A'kum, apa khabar? Aku nak pinjam duit sikit, ada masalah, urgent, RM300. Boleh tolong tak?"
Mood korang: Kesian kan ... mesti dia tengah terdesak ...

Apa korang buat?

Kalau aku:
100% for sure aku tak bagi ... dan aku telah praktikkan pun ...
alasan:
1. aku tak ada kawan yang hanya sms atau call aku time die susah sahaja ...
2. kalau dia hanya sms aku time nak pinjam duit ... boleh caya ker dia nak bayar balik duit tuh?
3. kalau dia mintak RM400, kalaulah aku ni baik hati pun,aku tak bagi semua ... 10 -15% dari amaun yang dia mintak jek aku bagi ...
4. dan korang jangan terpedaya, dia bukan hanya msg korang jek ... ada hampir 10 orang lagi yang dia FORWADkan msg anda terima ...

jadi, kepada kawan-kawan ku ... kalau hanya SMS aku time nak pinjam wang, lupakanlah ...
u have been black listed! :P

P/s: Sorry, terpaksa post kat sini, ramai msg mintak pinjam duit dari aku adalah golongan-golongan di atas ... tak termasuk yang msg mintak pinjam RM10,000! Totally insane!

Am I too rude or being selfish?

Assalamualaikum ...

Comments

  1. nak pinjam duit rm 500, boleh?

    ReplyDelete
  2. hahahaha hady ...

    gue di rumah, cuti ...
    enggak ada duit masuk ...
    :P
    plus ... rm500 just like 50sen to you ... (maybe?)

    :P

    take care

    ReplyDelete
  3. salam
    bru bace ur blog..
    sy x nk pinjam, tp nk duit awak..:P bley?? haha... :D
    awk ade rupe cam ALONG ka??
    nape sume nk pinjam duit dr awk..
    nyway take care..
    wsalam :P

    ReplyDelete
  4. uddin..
    pnjam duet..
    hehe..
    rm2k...
    stuju tak??

    ReplyDelete
  5. lagi x best, bila da lama x jupe n dgr khabar.. tetiba sms ajak jupe... hepi la kan jupe member da lama x jupe.. bila da jupe, bukan nak borak2 tnya khabar tapi dok promote MLM dia.. hampeh tul..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kalori Diet?

Assalamualaikum ... Aku ingatlah kan yang blog aku ni sejak aku post cerite cerite seharian takde orang nak baca. Ada jugak ye? Insyaallah aku akan terus menulis!  Hari ni aku sibuk dok kire kalori.  Nak kurus!!!  Korang tahu tak sejak aku buat pembedahan masa zaman kanak kanak baru akil baligh dulu aku punye berat naik membuak buak!  Maka selepas balik ke Malaysia pada tahun 2013 rasanya. Aku start berdiet. Atkins diet. Dalam masa 2 bulan berjaya!!! 20 kilo turun.  Dari berat 99 ke almost 77. Bayangkan, masuk Uniqlo boleh pilih je. Pilih je!!!  Saiz XXL dulu skang masuk M jek.  Tapi bila aku berhenti kerja, travel selama sebulan then masuk company baru, bermulalah diet yo-yo. Berat naik balik tapi takdelah seberat 98. Tapi this time better sebab aku dah fit!  Nak start balik Atkins sedikit malas. Memang biasa sebenarnya, untuk korang yang nak start diet, 2 - 3 minggu memang tak leh nak on track lagi.  ...

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ... DONE! It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ... 2 years isn't easy path for me to walk through ... Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ... Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ... MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ... and a few courses before and after the exams ... Alhamdulillah ... I passed all the exams ... Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ... 2 years back ... I remembered when one of the staff from my company said ... 'Your Degree is Useless ... You can burn it!' Phewwww! Just put yourself in my shoes ... :p When I was onboard ship ... Some peoples discriminate me and my buddy ... Just because we have a piece of paper ... B.eng Mechanical is nothing to them ... But then, its something to us ... A few cadets argued about how much we earned per month ... Nothing he shared with us ... Help with hidden agenda ...

2018

Assalamualaikum, My last post was on 2015, it was 3 years back. Wow! A lot of things happen since my last post. 2015 1. I got retrench from my previous company 2. I had my first son; Averroes Uzma and he is now 3 years old. 3. I am jobless until March 2016 2016 1. I work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. Gaining weight! 3. Uzma and my wife still staying in Melaka and we were PJJ 4. Uzma diagnose with Craniosynostosis 5. I did my first Marathon 42km! 2017 1. I still work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. We got our new son; Avicenna Attar 3. Uzma undergone a major surgery because of his Craniosynostosis 4. I had my surgery for Tonsil and Nose. 5. Get a new job as a Senior Reliability Engineer 6. I did my second Marathon 42km! 2018 1. I started my new job as Senior Reliability Engineer 2. I hike the highest mountain in Malaysia: Mount Kinabalu! I wish that I may try to post as much as possible for the year 2018.