Skip to main content

Kenapa aku suka mengembara?

Assalamualaikum ...

Aku suka mengembara ...
Bila ada masa lapang dan sedikit duit, maka hobi aku adalah mengembara ...
Bila aku mengembara, banyak sangat respon yang aku dapat dari kawan-kawan ...
Banyaknye duit kau!
Apa guna travel? Tak ada keje ke?
Takpelah ... duit ko banyak din!
Tak guna pergi jalan-jalan membazir duit jek!
Apa lagi? pelbagai persoalan timbul ...

Kalau yang lagi extrem siap cakap lagi ...
Tu kalau pergi travel tuh ...
Sah sah cari perempuan!
Sah sah pergi minum!
Mesti ko pernah termakan babi kan?
Huuuuuuh! banyak betul isu yang di keluarkan ...
Kalau diam, diorang kata memang aku buat!
Kalau bising2 dan bagi statement yang diorang tak leh terima, diorang kata plak aku ni sosial!

Kenapa aku suka travel?
1. Travel adalah hobi yang paling aku suka!
2. Travel ni adalah aktiviti yang boleh buka kan minda aku ...
3. Travel juga tak bermakna aku ni mementingkan diri ... maksudnya aku simpan duit semata-mata nak travel sehingga aku sanggup tak hantar kat mak ayah aku ...
4. Travel banyak ajar aku untuk mengenal jenis-jenis manusia ...
5. Travel ni jugak banyak ajar aku macam mana nak buat keputusan ...

Mmmm banyak benda boleh dikongsi ni ...
Anyway, aku plan nak bina satu blog asing khas untuk TRAVEL ...
Tapi, bila difikirkan balik, aku tak suka ada banyak-banyak account, cukuplah satu ni sahaja ...
Mungkin aku akan letak TRAVEL pada label post aku!
Nantikan artikel-artikel sengal aku tentang TRAVEL!

Happy Sunday!

Comments

  1. Sokong!!
    Lepas habis grad hari tu,i have been everywhere from Sarawak to Terengganu to Penang to and fro.Nanti kalo ada duit lepas kerja woud love to travel abroad plk. :)

    you were right about travel mengajar utk membuat keputusan and tentang manusia.Sometimes untuk membuat keputusan we have to get out from that comfort zone. :)

    ReplyDelete
  2. tito,

    thanks!
    tahun depan jom p travel from kelate - beijing? all by public-land transport!
    ada bran?

    see you gathering nanti k!

    ReplyDelete
  3. go travel go... :)
    LIKES

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kalori Diet?

Assalamualaikum ... Aku ingatlah kan yang blog aku ni sejak aku post cerite cerite seharian takde orang nak baca. Ada jugak ye? Insyaallah aku akan terus menulis!  Hari ni aku sibuk dok kire kalori.  Nak kurus!!!  Korang tahu tak sejak aku buat pembedahan masa zaman kanak kanak baru akil baligh dulu aku punye berat naik membuak buak!  Maka selepas balik ke Malaysia pada tahun 2013 rasanya. Aku start berdiet. Atkins diet. Dalam masa 2 bulan berjaya!!! 20 kilo turun.  Dari berat 99 ke almost 77. Bayangkan, masuk Uniqlo boleh pilih je. Pilih je!!!  Saiz XXL dulu skang masuk M jek.  Tapi bila aku berhenti kerja, travel selama sebulan then masuk company baru, bermulalah diet yo-yo. Berat naik balik tapi takdelah seberat 98. Tapi this time better sebab aku dah fit!  Nak start balik Atkins sedikit malas. Memang biasa sebenarnya, untuk korang yang nak start diet, 2 - 3 minggu memang tak leh nak on track lagi.  ...

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ... DONE! It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ... 2 years isn't easy path for me to walk through ... Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ... Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ... MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ... and a few courses before and after the exams ... Alhamdulillah ... I passed all the exams ... Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ... 2 years back ... I remembered when one of the staff from my company said ... 'Your Degree is Useless ... You can burn it!' Phewwww! Just put yourself in my shoes ... :p When I was onboard ship ... Some peoples discriminate me and my buddy ... Just because we have a piece of paper ... B.eng Mechanical is nothing to them ... But then, its something to us ... A few cadets argued about how much we earned per month ... Nothing he shared with us ... Help with hidden agenda ...

2018

Assalamualaikum, My last post was on 2015, it was 3 years back. Wow! A lot of things happen since my last post. 2015 1. I got retrench from my previous company 2. I had my first son; Averroes Uzma and he is now 3 years old. 3. I am jobless until March 2016 2016 1. I work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. Gaining weight! 3. Uzma and my wife still staying in Melaka and we were PJJ 4. Uzma diagnose with Craniosynostosis 5. I did my first Marathon 42km! 2017 1. I still work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. We got our new son; Avicenna Attar 3. Uzma undergone a major surgery because of his Craniosynostosis 4. I had my surgery for Tonsil and Nose. 5. Get a new job as a Senior Reliability Engineer 6. I did my second Marathon 42km! 2018 1. I started my new job as Senior Reliability Engineer 2. I hike the highest mountain in Malaysia: Mount Kinabalu! I wish that I may try to post as much as possible for the year 2018.