Skip to main content

Universiti TOYOL?

(Scheduled Post)

Assalamualaikum ...

Aku baru jek habis test ...
Macam biasalah ...
Kalau dah nama nyer test/exam ...
Mesti ada toyol berlegar-legar ...

Betul atau tak ...
Tak kira *kos apa yang korang ambik kat U/Kolej ...
Engineering ke, pendidikan ke, business ke, law ke, medic ke ... apa2 je ...
Mesti ada toyol masa test/exam ...
Mungkin bukan korang yang pelihara ...
Tapi mesti ada toyol dalam dewan peperiksaan ...
Betul bukan?

Masa aku tengah jawab exam tadi ...
Even aku memang tak pelihara toyol hari ni ...
Tapi aku ternampak toyol-toyol dalam hall tadi ...
Banyak ...
So, aku terpikir ... secara mendalam ...

Sebab apa graduan-graduan U kita tak setanding graduan U luar?
--- jauh sangat persoalan yang aku bawak ...

Dekat sket ... kenapa banyak sangat kes bangunan-bangunan runtuh?
Tanah-tanah runtuh ...
Kenapa dulu pernah ada kes sorang hamba Allah ni pernah ter-menerima darah
di jangkiti HIV/AIDS ...
Pernah ada baby yang terpotong jarinya masa dapat treatment kat hospital ...
Apa lagi eh?
Banyak kan kes-kes macam ni ...

Tapi korang terpikir ke ... mungkin semua tu berlaku
sebab masa zaman belajar dulu-dulu, manusia-manusia yang terlibat semua ni ...
memelihara TOYOL?

Universiti/Kolej TOYOL ...

Tapi masa aku kat universiti dulu ...
Sorang lecturer aku ni, mmg bagus giler ...
Assoc. Prof. Dr. WAWY ...
Setiap kali test/exam ...
Mesti dia ada tulis kat muka depan exam ...
"In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful!"
At first ada jugak toyol-toyol ...
After a while ...
Dr. ni explain ... kenapa dia tulis kalimah tu di muka depan soalan ...
Apa jadik?
Toyol-toyol dah lenyap ...
Kecuali Toyol-toyol siam jek ...
Diorang peduli apa kan?
I respect you Dr. WAWY!

Lastly,
Satu persoalan ...
Sebab apa dorang pelihara TOYOL? ... Korang semua fikirlah sendiri!

Assalamualaikum ...

Comments

  1. ToYoL??haha, hall tu berhantu setiap kali exam.. Gud luc Exam.. Tc!!

    ReplyDelete
  2. bro. hazarudin bagi saya integriti dalam perkara inilah yang perlu dipupuk dan ditekankan di universiti...

    kecewa,'penampilan' didefinisikan sebagai integriti.

    lahirlah situasi: pencuri tepung dihukum, pencuri duit kwsp di sanjung.

    ReplyDelete
  3. ko exam pe weh??ko amek ptd ke ape?

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah semenjak dulu Duke tak pernah "bela" toyol. Teringat kata ustaz masa time sekolah menengah "kamu meniru dalam exam, kamu pass exam tu dan dengan sijil exam itu kamu kerja dan kasi makan anak, bini" Fikirkan dimana keberkatannya?.....hehe sendiri mahu ingatlah.

    ReplyDelete
  5. haish,
    susah betul dalam kes tiru meniru ini.
    budak budak sekarang ini, kecil kecil dah pandai bela toyol,
    darjah dua dah bawa toyol masa ujian biasa.

    tapi dia lupa, cikgu yang duduk depan dia ini dah puluh tahun menghadap pendidikan formal, dah masak hangus dah dengan toyol dan segala selok belok tiru meniru nih.
    hehehehe

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum ...

    toyol adalah binatang misteri ...
    yang selalu cube merosakkan manusia ...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kalori Diet?

Assalamualaikum ... Aku ingatlah kan yang blog aku ni sejak aku post cerite cerite seharian takde orang nak baca. Ada jugak ye? Insyaallah aku akan terus menulis!  Hari ni aku sibuk dok kire kalori.  Nak kurus!!!  Korang tahu tak sejak aku buat pembedahan masa zaman kanak kanak baru akil baligh dulu aku punye berat naik membuak buak!  Maka selepas balik ke Malaysia pada tahun 2013 rasanya. Aku start berdiet. Atkins diet. Dalam masa 2 bulan berjaya!!! 20 kilo turun.  Dari berat 99 ke almost 77. Bayangkan, masuk Uniqlo boleh pilih je. Pilih je!!!  Saiz XXL dulu skang masuk M jek.  Tapi bila aku berhenti kerja, travel selama sebulan then masuk company baru, bermulalah diet yo-yo. Berat naik balik tapi takdelah seberat 98. Tapi this time better sebab aku dah fit!  Nak start balik Atkins sedikit malas. Memang biasa sebenarnya, untuk korang yang nak start diet, 2 - 3 minggu memang tak leh nak on track lagi.  ...

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ... DONE! It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ... 2 years isn't easy path for me to walk through ... Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ... Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ... MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ... and a few courses before and after the exams ... Alhamdulillah ... I passed all the exams ... Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ... 2 years back ... I remembered when one of the staff from my company said ... 'Your Degree is Useless ... You can burn it!' Phewwww! Just put yourself in my shoes ... :p When I was onboard ship ... Some peoples discriminate me and my buddy ... Just because we have a piece of paper ... B.eng Mechanical is nothing to them ... But then, its something to us ... A few cadets argued about how much we earned per month ... Nothing he shared with us ... Help with hidden agenda ...

2018

Assalamualaikum, My last post was on 2015, it was 3 years back. Wow! A lot of things happen since my last post. 2015 1. I got retrench from my previous company 2. I had my first son; Averroes Uzma and he is now 3 years old. 3. I am jobless until March 2016 2016 1. I work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. Gaining weight! 3. Uzma and my wife still staying in Melaka and we were PJJ 4. Uzma diagnose with Craniosynostosis 5. I did my first Marathon 42km! 2017 1. I still work in Gebeng Kuantan as a Mechanical Engineer 2. We got our new son; Avicenna Attar 3. Uzma undergone a major surgery because of his Craniosynostosis 4. I had my surgery for Tonsil and Nose. 5. Get a new job as a Senior Reliability Engineer 6. I did my second Marathon 42km! 2018 1. I started my new job as Senior Reliability Engineer 2. I hike the highest mountain in Malaysia: Mount Kinabalu! I wish that I may try to post as much as possible for the year 2018.