Skip to main content

25 November 2008

Assalamualaikum ...

Dah lama tak masuk blog ... dah lama tak update ... insyaallah, setakat aku mampu aku akan update blog ni ... well, last aku post on 1st August 2008. 22 hari sebelum berangkat ke Taiwan.

So, sekarang ni, dah dekat 3 - 4 bulan tak update ... sian haidar ... siap comment suh aku update blog lagi ... at least ada jugak manusia bace aku nyer blog ... aku terperasan tadi, ada nick budakorganik tak silap ... sape tuh?

Well, nak di jadikan cerita, seminggu sebelum aku nak berlepas ke Taiwan, aku contact arga, borak2 etc ... dia praktikal kat Aussie (bila lah aku nak p aussie). So, ngah2 borak ngan dia by phone dia bagitau lah yang MISC ngah buat recruitment untuk ambik engineers, then dia mintak aku contact kamal ... budak kelas dia, aku pun apa lagi kontek lerrr kamal tuh. Dia kata dia dah forward emel pasal recruitment tuh kat aku ... so aku try tgk ... tak ada pun!

Rupa2nya, emel dia masuk aku nyer SPAM! dan yang menyedihkan aku, tarikh application dia betul2 pada tarikh yang aku baca emel tuh! whatever pun, kita kene trykan? so aku try jugak lah hantar resume pada one HR Exec kat situ Miss Amalin (sape nak mintak keje pepandailah cari awek ni kat MISC k ...). What happen? Dia call dan mintak aku datang kl pada hari tuh? Key-pad-Lock betul awek ni ... aku kat kelantan, dia nak suh aku p kl pada hari yang sama ... aku cakap takpelah ... tak leh arrange lain kali ke? then dia kata nak tanya bos dia ...

Unluckily, a few days later, i received an email from her stated that ... aku tak terpilih! so, since aku dah borak panjang ngan dia dalam phone (masa dia suh aku datang kl tuh) aku pun replylah email dia dan nyatakan yang aku mmg minat sangat nak masuk MISC dan aku nak apply balik once aku balik dari Taiwan tahun depan ...

Esok paginyer... lepas email yang aku hantar kat dia dan... (d CC kan pada bos dia) ... di terima oleh Miss tuh, adalah sorang mamat ni called aku ... dia tanya macam2 .... contohnye:
1. Awak nak p taiwan?
2. Awak minat belayar?
3. Kalau awak dapat sini (MISC) awak nak p taiwan tak?
4. Berapa berat awak? tinggi?
5. Pakai spec? berapa power?
etc .... banyak betul!

Then sebelum letak phone, dia kasitau aku yang dia nak tanya boss dia dulu ... dijadikan citer ... Miss Amalin call aku petang tuh dan mintak aku datang Daya Bumi esok pagi. AKu? apa aku buat? heheheheh seronok gilerrrrrr ye lah kalau aku dapat keje, tak payahlah aku p taiwan setahun .... dapat keje ni, lagi banyak tempat aku melawat ... hahahaha. So, hari tuh jugak, aku guna duit yang aku simpan kemas nak p Taiwan dengan mencari tiket bas tuk ke KL. Unluckily tak ada! hushhhhhh memang berpeluh2 aku time tuh, satu KB dan bandaraya Kok Lanas aku round mencari tiket ... then, aku terlintas nak ambik flight ... mampuslah berapa harga ... ni peluang aku nak apply keje ... kat MISC ... so, finally aku drive ke KB Airport then dapat tiket AIRASIA ... rm240 tak silap ... (MAS RM250) ...

Nasiblah bashori ada kat kl ... dan ambik aku kat sana ... aku ambik last flight ... so, sampai lebey kurang kul 12 lebey pagi ... tapi si bash plak tak tanya aku naik flight apa dan aku plak tak kasitau dia .... dia p mane tau? KLIA Main Terminal! hahahahah ... kul 1 lebey baru dia sampai .... berenti makan MCD then sampai umah dia kul 3 pagi ... thanks bash ...
Esok kul 6 pagi dah p ke dayabumi ....

Dan ... hari tuh jugak aku dapat tau aku dapattttttt! hahahaha
Good Bye Taiwan!

So, itulah ceritanya ... lepas dapat aku call ma dan abah dan abang aku masa tuh outstation kat Indon ... (abang aku bising!) call Nini and Titi ... tapi bukan kak long ... (dalam kubur tak ada phone) ... but the sad thing, masa tuh, aku 'ter'call no kak long yang masih aku simpan ... miss ya sister! I love you!

Ok kot ... aku sambung lain kali lah ... jiwa kaco plak ... teringat kak long, bulan ni, genaplah setahun kak long tinggalkan aku dan family ... Al-Fatihah!

untuk kak long & fatin hanani :

I always needed time on my own
I never thought I'd need you there when I cry
And the days feel like years when I'm alone
And the bed where you lie is made up on your side
When you walk away
I count the steps that you take
Do you see how much
I need you right now
When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
When you're gone
The words I need to hear to always get me through the day and make it ok
I miss you
I've never felt this way before
Everything that I do reminds me of you
We were made for each other
Out here foreverI know we were, yeah
All I ever wanted was for you to know
Everything I'd do,
I'd give my heart and soul
I can hardly breathe
I need to feel you here with me, yeah
When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
When you're gone
The words I need to hear to always get me through the day and make it ok
I miss you

-Engr Hazzard

Comments

Popular posts from this blog

B.Eng boleh bawak mati!

Assalamualaikum ... I met one of my friends in her campus ... Well, she's a medical student ... Sweet and nice isn't it? or maybe ... COOL! We have been talking about her life and so mine ... Talking about job ... and a comparison about being a doctor and me ... marine engineer ... What maked her impress is the figure that i will received each month ... mmmmm .... i think its tooo selfish to talk about money here ... But what makes me feel stupid about her is ... When she used to say this stupid statement ... "Macam mana ko punya gaji lagi besar dpd aku huh? Padahal kos kau tak adalah susah sangat" Pergh ... What do you think my friends? One word crossed in my mind: BODOH! Dia tak tahu ke ... yang founder GENTING BERHAD tu kerja asalnya tukang kutip besi buruk? Last-last gaji mahal dari kita semua yang ada B.ENG? Dia tak tahu jugak ke yang mamat founder MICROSOFT tak habis degree pun? Rumusan: Manusia bongkak dengan sekeping degree yang diorang dapat! Assalamualaikum

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ... DONE! It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ... 2 years isn't easy path for me to walk through ... Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ... Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ... MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ... and a few courses before and after the exams ... Alhamdulillah ... I passed all the exams ... Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ... 2 years back ... I remembered when one of the staff from my company said ... 'Your Degree is Useless ... You can burn it!' Phewwww! Just put yourself in my shoes ... :p When I was onboard ship ... Some peoples discriminate me and my buddy ... Just because we have a piece of paper ... B.eng Mechanical is nothing to them ... But then, its something to us ... A few cadets argued about how much we earned per month ... Nothing he shared with us ... Help with hidden agenda

MAnILa: CatATAn PerTAmA!

Nota Pertama: Penerbangan ku pada jam 1340 waktu tempatan. dari pintu C17, KLIA, perasaan ku sedikit cuak. Bimbang. Takut. Maklumlah, kali ni aku akan mengembara sendiri. Sebagai pengambara bebas (Independent Traveller). Independent Traveller: dengan bajet yang rendah, tak bergantung pada tour agent dan semuanya sendiri. Ada juga pegembara yang mengembara bersama teman, kawan, keluarga dan juga seorang! Ini adalah kali pertama aku mengambara bersendirian. Kalau sebelum ni, trip ke Taiwan, Korea, Indonesia, Kemboja dan Vietnam, aku bersama kawan. Aku merasa sedikit takut. Banyak sangat benda bersarang di fikiran aku sekarang. Walaupun aku ditemani Visa & Mastercard, mereka bukanlah sesuatu yang boleh aku harapkan. Ya, sekarang aku sedang mencabar diri aku! Aku mencabar diri aku sendiri ... aku letakkan ketepi kehidupan biasa di rumah. Sekarang adalah masa untuk aku kenal siapa aku ... untuk aku membaiki kebolehan diri, cara berkomunikasi, kekuatan diri dan jiwa, pegangan aku, kebole