Skip to main content

Catatan Tanpa Tarikh

Assalamualaikum,

Aku malas nak letak tarikh ... hehehe tapi lepas aku post citer kene halau dari dorm, semalam, kami semua kene denda ... hahahahaha padan muka!

Pening jugaklah kepala ni ... macam-macam kene, tapi seronok! hahaha hari ni aku puasa ... but more on diet lah! Tak kecik-kecik ... maybe aku tak betul-betul disiplin!

Well, pagi ni aku ada kelas satu tadi, Marine Engineering Knowledge ... not badlah ... belajar pasal Boiler. So, tak payahlah nak cerite pasal Boiler kan?

Aku selalu jek terpikir kalaulah aku ni berkuasa ... maybe macam citer apa dah tuh ... laaaa lupa la ... takpelah ... tapi cite omputih yang diberi kuasa .... Bruce Almighty tuh! hahaha tapi confirm mustahil, sebab aku ni hanya manusia biasa, Allah adalah tuhan ku dan aku adalah hambanya!

Well, sekarang banyak sangat isu pasal pendidikan negara yang diketengahkan. Contohnye, isu bahasa inggeris, graduan IPTA tak kompeten dan jugak antaranya masalah sosial pelajar-pelajar ni ...

Sebagai rakyat biasa yang semestinya dan mungkin tak mampu berfikir sedalamnya, aku boleh bagi beberapa cadangan ... tapi tak tahulah sama ada cadangan aku ini hanya omong kosong ...
1. Dalam nak meningkatkan penguasaan bahasa inggeris, pada pendapat aku, semua ni kene bermula dari kecil ... dari mana? dari sekolah rendah ... perasan tak masa kita kecik-kecik dulu, selalunya kita akan mengeja perkataan bahasa inggeris dengan menggunakan kaedah bahasa melayu? apa contohnye eh? : beg (bahasa melayu) juga akan dieja beg (bahasa inggeris), walhal bag (bahasa inggeris) ... aku berpendapat, masa peringkat kecik-kecik sekolah rendah dulu, kita patut ditekankan dengan english communication di mana, banyakkan belajar bercakap, menyanyi, berlakon dan mungkin permainan yang menggunakan pertuturan bahasa inggeris! Jadi, bila dah kecil-kecil dah boleh cakap bahasa inggeris, asasnya dah ada ... tak adalah bila besar (23 tahun macam aku ni) pandai menulis dan membaca tetapi tak pandai nak bercakap bahasa inggeris! Kesimpulan: hanya ubah kaedah/pendekatan pengajaran & pembelajaran bahasa inggeris ... menjimatkan! Aku juga pernah baca artikel yang matapelajaran sains dan matematik contohnya merupakan matapelajaran pemahamam ... jadi bahasa ibunda akan memberi kesenangan dalam memahami konsep dengan lebih mudah!

2. Graduan IPTA tak kompeten ... ini paling aku rasa tak best! sebab apa? akupun graduan IPTA. Actually, apa yang aku nampaklah, bukan salah IPTA tau! Salah graduan tu sendiri. Yang aku nampaklah, graduan IPTA ni lebih suka duduk bilik layan tenet, tambah pulak sekarang ni dunia dah makin canggih! wireless anywhere boleh dapat ... lagilah! Kalau kita tengok balik, student yang balajar luar negara memang dapat banyak kelebihan berbanding kita graduan tempatan, tapi tak bermakna kita ni low level! hehehehe. Macam mana nak jadikan graduan IPTA kompeten? Langkah kerajaan sekarang yang memperkenalkan sistem 6 bulan Internship/Praktikal memang benar-benar membantu, selain tu, student tu sendiri kenelah sentiasa join persatuan ... bukan sebagai PESERTA tapi sebagai JAWATANKUASA ... push yourself ... banyak yang aku nampak sijil sebagai PESERTA yang di simpan ... actually, kalau ada satu sijil JAWATANKUASA pun dah cukup memadai ... it will shows that you have a personality! Selain tu, kenelah improve sikit-sikit communication skills ... tapi jangan over-over sampai orang cop kita sebagai cakap tak serupa bikin! hahaha

3. Pasal masalah sosial, aku rasa aku malas lagi nak komplen la ... actually bukan salah student sahaja ... salah cikgu, salah pengetua/guru besar, salah mak bapak, salah masyarakat ... last sekali barulah salah student tu ... sebab apa tau? namapun student (age 7 - 18) most of these people yang dalam umur-umur macam ni, memang macam 'lalang' ... ikut arah angin! Jadi, janganlah letak kesalahan kat students ni semata-mata, kesian! Kalau time students tuh berjaya, dapat 9A PMR ker .... straight A's SPM ke ... semua orang nak ambik nama, mak bapak, cikgu-cikgu, sekolah ... ketua kampung ... macam-macam lah ... hampir semua orang yang ada kaitan ... tapi kalau budak tu buat salah sikit ... terus kita tunjuk kat mak bapak dia ke ... sekolah ke, cikgu ke ... atau budak tu sendiri ... tapi tak leh ke kita semua pikir balik yang budak tuh masih REMAJA ... 'lalang' ... baru nak explore dunia ... bagilah dia sedikit ruang untuk bernafas ... kalau salah, kita tegur (dari awal) kalau betul, kita kene ingatkan dia ... kalau ikut resam padi takpe ... takut jadi lain ... ini tak, hanya mereka yang bersalah sahaja kita tegur ... yang berjaya biar je dia besar kepala! Ok?

Maaflah sesangat kalau apa yang aku cakap ni merapik atau ada yang terasa ... tapi semua ni aku rasa kita kena kembali ke agama ... semua agama ada guide line masing2. Insyaallah semua akan ok. Tak ada agama yang jahat ... kecuali yang sesat ...

Salam bicara!

Hari ni nak tido kat masjid lah ... tido kat dorm kang kene pulak ... (petang ni tak ada kelas!)

-Engr. Hazzard

Comments

Popular posts from this blog

MAnILa: CatATAn PerTAmA!

Nota Pertama: Penerbangan ku pada jam 1340 waktu tempatan. dari pintu C17, KLIA, perasaan ku sedikit cuak. Bimbang. Takut. Maklumlah, kali ni aku akan mengembara sendiri. Sebagai pengambara bebas (Independent Traveller). Independent Traveller: dengan bajet yang rendah, tak bergantung pada tour agent dan semuanya sendiri. Ada juga pegembara yang mengembara bersama teman, kawan, keluarga dan juga seorang! Ini adalah kali pertama aku mengambara bersendirian. Kalau sebelum ni, trip ke Taiwan, Korea, Indonesia, Kemboja dan Vietnam, aku bersama kawan. Aku merasa sedikit takut. Banyak sangat benda bersarang di fikiran aku sekarang. Walaupun aku ditemani Visa & Mastercard, mereka bukanlah sesuatu yang boleh aku harapkan. Ya, sekarang aku sedang mencabar diri aku! Aku mencabar diri aku sendiri ... aku letakkan ketepi kehidupan biasa di rumah. Sekarang adalah masa untuk aku kenal siapa aku ... untuk aku membaiki kebolehan diri, cara berkomunikasi, kekuatan diri dan jiwa, pegangan aku, kebole

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ... DONE! It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ... 2 years isn't easy path for me to walk through ... Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ... Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ... MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ... and a few courses before and after the exams ... Alhamdulillah ... I passed all the exams ... Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ... 2 years back ... I remembered when one of the staff from my company said ... 'Your Degree is Useless ... You can burn it!' Phewwww! Just put yourself in my shoes ... :p When I was onboard ship ... Some peoples discriminate me and my buddy ... Just because we have a piece of paper ... B.eng Mechanical is nothing to them ... But then, its something to us ... A few cadets argued about how much we earned per month ... Nothing he shared with us ... Help with hidden agenda

B.Eng boleh bawak mati!

Assalamualaikum ... I met one of my friends in her campus ... Well, she's a medical student ... Sweet and nice isn't it? or maybe ... COOL! We have been talking about her life and so mine ... Talking about job ... and a comparison about being a doctor and me ... marine engineer ... What maked her impress is the figure that i will received each month ... mmmmm .... i think its tooo selfish to talk about money here ... But what makes me feel stupid about her is ... When she used to say this stupid statement ... "Macam mana ko punya gaji lagi besar dpd aku huh? Padahal kos kau tak adalah susah sangat" Pergh ... What do you think my friends? One word crossed in my mind: BODOH! Dia tak tahu ke ... yang founder GENTING BERHAD tu kerja asalnya tukang kutip besi buruk? Last-last gaji mahal dari kita semua yang ada B.ENG? Dia tak tahu jugak ke yang mamat founder MICROSOFT tak habis degree pun? Rumusan: Manusia bongkak dengan sekeping degree yang diorang dapat! Assalamualaikum