Skip to main content

KenAPAa?

Kenapa kita minum walaupun kita tak rasa dahaga?
Kenapa kita makan walaupun kita tak rasa lapar?
Kenapa kita rasa bosan kalau hanya duduk diam?
Kenapa kita ada seringgit tapi kita teringin nak ada sepuluh ringgit?
Kenapa kita nakkan ‘nama’ walaupun kita tahu kita tak sehebat manapun?
Kenapa kita perasan kita best padahal orang lain rasa menyampah kat kita?
Kenapa kita nakkan seseorang yang kita tak pasti kesetiaannya?
Kenapa kita selalu cakap kita nak bertaubat … tapi tak pun!
Kenapa kita selalu berazam tapi tak pernah berusaha bersungguh-sungguh untuk capai azam tu sebaiknya?
Kenapa kita beli baju baru walaupun kita ada banyak baju lain?
Kenapa orang yang kita nak tak nak kat kita tapi orang yang kita tak nak nak kat kita?
Kenapa kita suka sangat menyusahkan hidup orang lain?
Kenapa kita suka sangat ponteng atau tinggal solat … kalau tak pun, suka sangat meringankan solat?
Kenapa bila kita nak cari pasangan kita cari yang baik-baik … kenapa tak cari tempat-tempat yang selalu menghilangkan kesunyian kita?
Kenapa kalau bab-bab nak derma duit kita mesti kata kita tak ada duit … tapi, kalau bab-bab makan, beli HP baru … tak sempat terfikir pun pasal ni?
Kenapa walaupun kita dah kahwin, kita tetap nak gedik-gedik dengan orang lain?
Kenapa kita tengok orang lain melakukan kebaikan kita tak ikut?
Kenapa kita suka sangat bagi alasan?
Kenapa kita harus ikut telunjuk orang lain … seperti binatang ternakan mendengar kata tuannya?
Kenapa kita harus sombong walaupun kita bodoh?
Kenapa kita halalkan haram?

Banyak ‘kenapa’ dalam hidup kita …
Banyak mana kenapa pun … ia tetap tak menghalang kita untuk terus hidup …
Terus bermimpi, terus berhajat, terus berkehendak, terus menginginkan …
Kerana bukan semua orang mampu untuk ‘hidup’ …

Suatu ketika, walau ku tahu jalan ku suram, walau ku tahu jalan ku gelap …
Aku akan melaluinya …
Walaupun hanya tangisan yang sanggup menemani aku …
Walau hanya umpatan keji sanggup mengiringi ku …
Aku pasti tanya Dia ‘kenapa’?
Sebab aku bukan Dia …

Aku sekali lagi pasti … Dia menguji ku!
Ketika itu … persoalan yang timbul … bukan lagi ‘kenapa’ …

Assalamualaikum ...

Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. "kenapa?""why?" persoalan biasenyer membuatkan kite mencari jawapan, jawapan itu petunjuk dan mencorak hidup kite coz kite akan lebih suke explore. Tp persoalan tanpa jawapan buatkan hidup kite selalu ader keraguan....so, kite kenelah slalu berusehe !! :) dan kalau tidak mampu slalu bertaye pada yang satu 'Dia' sesungguhnya yang maha mengetahui segalenyer, I'Allah ader jawpannyer dan hidayah..

    ReplyDelete
  3. owh ! kenape kenape kanape!
    only the person who be or do that kind of thing u said know "kenape" dier jdi or bwat mnde mnde tuh ! hehehehe !
    evrybdy got their own reason meyh! weehuu~ : )

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Patong Beach Phuket: Party Unlimited

I just comeback from Phuket last weekend. :)
It was awesome trip where I met few friends and enjoy the Loi Khratong & Full Moon Party!

Since it has been a very long time I didn't update my blog, so today Ill post about my recent trip: PHUKET!

15th November, 2013
Me and my travel buddy; Lanang took a bus from KL Sentral to KLIA via AirportCoach which cost us RM10.00. You have to know that the last trip from KL Sentral is at 1100 PM sharp. What if you can't manage to go to KLIA by bus? I mean you miss the bus? Well, just pay RM 35.00 for the KLIA Express.


Well, since we flew to Phuket on 16th November 2013 at 430 AM. We have ample of time to walk around at the KLIA and sleep! I prefer to sleep!

16th November 2013
Flight from KLIA departed around 430 AM and arrived at Phuket International Airport around 445 AM local time. Lucky our air carrier is MAS. Free beverage is compulsory for flight above 60 minutes!

From the Phuket International Airport we have to wait for few hours …

Marine Engineering Bridging Program

Assalamualaikum ...

DONE!
It would be the best word to describe when I'm done my 2-year training ...
2 years isn't easy path for me to walk through ...

Last week, I get back home after a few weeks struggle for my exams ...
Theory exam (Oral Exam) at MARDEP Port Kelang ...
MSCR exam (Marine Survical Craft & Rescue) at ALAM Melaka ...
and a few courses before and after the exams ...

Alhamdulillah ... I passed all the exams ...
Now, it is the time for me to apply for my CoC (Certificate of Competency) ...

2 years back ...
I remembered when one of the staff from my company said ...
'Your Degree is Useless ... You can burn it!'
Phewwww!
Just put yourself in my shoes ...
:p

When I was onboard ship ...
Some peoples discriminate me and my buddy ...
Just because we have a piece of paper ...
B.eng Mechanical is nothing to them ...
But then, its something to us ...

A few cadets argued about how much we earned per month ...
Nothing he shared with us ...
Help with hidden agenda ...
&
Worse to worse…

Terukir di Bintang!

Assalamualaikum ...

I just comeback to my hometown (Malaysia) since last fortnight ...
And Im so crazy about this song!

Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia
Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan… kamu…
Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu